אז הגעת לשלב של בדיקת רכב לפני קניה. כבר חיפשת בעיתונים, חרשת את האינטרנט, בדקת מחירון רכב, עברת על כל כלי הרכב עם שלטי 'למכירה' החונים ברחוב שלך – ובסוף מצאת את המכונית האחת והיחידה. אז מה עושים כעת?
קודם כל חשוב לדעת שמאוד מומלץ לא לדלג על שלב הבדיקה במכון מורשה, במיוחד אם מחיר הרכב גבוה מעשרת אלפים שקלים. שווה לשלם את עלות הבדיקה כדי לא ליפול בפח. אם תרכוש רכב פגום, עגמת הנפש שלך תהיה לא פחות גרועה מההפסד הכלכלי. אז גם אם המוכר אומר - סמוך עליי, הרכב בונבוניירה - כדאי לא לקחת סיכונים.
יתרון נוסף של בדיקת רכב לפני קניה, הוא שהבדיקה יכולה לחסוך לך כסף רב בעת המשא ומתן על מחירו. גם מוכר פרטי וגם חברת ליסינג מתחשבים מאוד בתוצאות הבדיקה ויש המתחייבים לתקן בעצמם כל ליקוי שיתגלה בה. ובכלל, לא מזיק שיהיה לך דו"ח מפורט של מצב הרכב מא' עד ת' בעת שהוא עובר לרשותך. הדבר יכול לסייע בתיקון תקלות עתידיות.
ראשית, במידה ואתה רוכש את המכונית ממוכר פרטי, מומלץ לדרוש כי אם תתגלה פגיעה בשלדת הרכב, אותה הסתיר המוכר ולא סיפר מראש – עלות הבדיקה תחול על המוכר ולא על הקונה שמעוניין ברכב.
בצורה זו יכול הקונה לערוך סינון ראשוני ולגרום למוכר לספר בגלוי דברים שאולי חשב להסתיר. שנית, חשוב שהקונה הוא שיבחר את מכון הבדיקה (במרחק סביר כמובן ממגורי המוכר), על מנת להבטיח שהבדיקה תהיה אובייקטיבית לחלוטין.
עלות בדיקת רכב לפני קניה לרכב פרטי ממוצע נעה כיום סביב 400 עד 500 ₪. בדיקה לרכב מסחרי תנוע בין 600 ל-800 ₪ ובדיקת משאית תסתכם ביותר מ-1,000 ₪. מקובל כי הקונה הוא שמשלם את עלות הבדיקה למכון, אלא אם הוסכם בין הצדדים אחרת.
מכוני רישוי המורשים על ידי משרד התחבורה לבצע טסט לרכב ובדיקת רכב, הם המקומות לביצוע בדיקת רכב לפני קניה. ישנם עשרות כאלו הפזורים ברחבי הארץ. כמו בכל תחום, גם כאן כדאי לבקש המלצות על מכון אמין, שיערוך בדיקה מקיפה ומהימנה.
דעו כי המכונים הללו מאפשרים גם לערוך בדיקה על ידי שמאי רכב מוסמך ויש אף מכוני רישוי שמצהירים כי יגיעו אליך עד הבית כדי לקחת את הרכב לבדיקה, אם כי קשה יותר להסתמך על אמינות התוצאות ללא התרשמות שלכם, מקרוב.
בדיקת רכב לפני קניה נעשית כיום בצורה ממוחשבת, כמו טסט לרכב. היא כוללת בדיקה של תקינות המנוע, הבלמים, ההילוכים ועוד. בבדיקה הידנית, עובר הבוחן בדקדקנות על כל חלק בניסיון לאתר פגיעות שתוקנו, עם דגש על פגיעות בשאסי – שלדת הרכב. בדיקה חיצונית, בעזרת מכשור חדיש, תגלה אם נעשו תיקוני צביעה ברכב המעידים על פגיעה שתוקנה. בסיום, ייצא הבוחן לסיבוב קצר עם הרכב בכביש, כדי לבדוק את ביצועיו.
בתום הבדיקה ימסור הבוחן את ממצאיה לקונה בעל פה ובדו"ח מפורט. אל תיבהלו מכמות ההערות, כל עוד הן לא מופיעות בסעיף השלדה. בכל רכב יימצאו בעיות קלות, שלא מעידות שהוא במצב גרוע. מכוני בדיקת רכב לפני קניה מעניקים אחריות לבדיקה, ולכן הם יעדיפו לכסות עצמם ולהחמיר בבדיקה. יש לבחון ולבקש הסבר על כל ליקוי, כדי להבין במה מדובר.
אנו משתדלים מאד לשמור על המידע באתר מעודכן עד כמה שניתן, אך יתכן כי יופיע מידע שגוי באתר. על הקורא לפנות אל האתרים של החברות עצמן בכדי לקבל את המידע המעודכן ביותר אודותיהן. אין בעלי האתר והמחברים נושאים בכל אחריות מסוג כלשהו לכל נזק שנגרם בעקבות שימוש במידע המופיע באתר.